Salgschef bliver medejer af Jorenku. Dermed er et generationsskifte og virksomhedens fremtid sikret.

Tappernøje Produktionsvirksomheden Jorenku på Teglværksvej i Tappernøje har fået ny medejer.

Det er Jamil Al-Shiekhly, der siden 1. januar i år købt sig ind og dermed er blevet medejer af virksomheden sammen med den hidtidige ejer, Johnni Pedersen.

– Jamil har længe været en betroet medarbejder og med ham som medejer står Jorenku A/S endnu stærkere i fremtiden, udtaler administrerende direktør Johnni Pedersen, som startede Jorenku i 1991. Han lægger ikke skjul på, at det er en lettelse at vide, at der står en klar til at føre virksomheden videre, den dag han selv går på pension.

– Der er en udløbsdato på alt, bemærker han, men har med sine 59 år dog ingen planer om at trække sig foreløbig. Han har dog set for mange eksempler på, at virksomheder er kommet for sent i gang med et generationsskifte, og derfor glæder det ham, at hans egen virksomhed nu er sikret kontinuitet.

Heller ikke Jamil regner med at Johnni forlader direktørposten i nær fremtid.

– Du går nok aldrig helt på pension, siger han.

Overraskende spørgsmål

Egentlig havde Johnni Pedersen ikke selv tænkt på, hvem der skulle overtage virksomheden efter ham; det var jamil selv, der en dag bragte det på bane.

– Da Jamil kom til mig en aften og spurgte, om det var muligt at blive partner i virksomheden, tænkte jeg: “Hvad? Nu har jeg drevet den her virksomhed i alle årene…” Men det skulle bare lige falde på plads, fortæller Johnni Pedersen, der er glad for at Jamil spurgte og nu er blevet partner. På mange måder vil de to det samme med virksomheden og gør sig de samme tanker.

– Og så er det sjovere at have nogen at dele tingene med, siger Johnni Pedersen, der blandt andet kan glæde sig over, at selvom coronaen har gjort det svært at opsøge nye kunder rundt om i verden, så har de faste kunder holdt ved. Således er Jorenku kommet ud af 2021 med et af de bedste resultater nogensinde.

Krigen i Ukraine bekymrer dog, for virksomheden har en del kunder dér, ligesom den også handler med virksomheder i Rusland. Størsteparten af omsætningen ligger dog i Europa og Sydøstasien.

Stort ambitionsniveau

Det gode årsresultat har fået de to partnere til at overveje at udvide forretningen.

– Ambitionsniveauet er stort, siger Jamil og Johnni supplerer:

– Vi har samme holdning til at få solgt nogle varer og få butikken fremad; vi er også enige om, at vi skal vækste. Vi har en meget stor grund, hvor der er plads til at bygge ud og vi har ledig kapacitet.

De to ledere overvejer desuden at opkøbe andre virksomheder i branchen.

– En hel del af vores type virksomhed har ledelse, der er oppe i årene, så vi kigger på muligheden for opkøb, fortæller Johnni Pedersen og bemærker at det både gælder virksomheder i Danmark og udlandet.

Stor anerkendelse

Jamil Al-Shiekhly er uddannet Cand. Merc. i International Business & Management. Han har siden 2013 været ansat hos Jorenku A/S og er i dag salgschef i firmaet. Siden 2019 har han desuden været en del af messekomitéen bag NutriFair.

– Det er en stor anerkendelse for mig at få lov til at blive en endnu større del af Jorenku. Jeg ved, det kan være svært for en, der har startet en virksomhed fra bunden, at skulle give plads til en medejer. Jeg har altid haft god sparring med Johnni Pedersen, hvorfor jeg er sikker på, at vi også fremadrettet kan tilbyde kunderne attraktive produkter af høj kvalitet, siger Jamil Al-Shiekhly, der som medejer træder ind i Jorenkus bestyrelse. Han fortsætter desuden som salgschef. Dermed vil kunderne ikke opleve nogen forandringer i det daglige arbejde.

– For folk på min alder er det lang tid at være i samme virksomhed. mange siger max fem år, så skal man videre, men jeg kan virkelig godt lide virksomheden her. Der er lidt entreprenant i mig og jeg vil gerne være en del af noget, siger Jamil og synes Jorenku giver ham gode muligheder for hele tiden at udvikle sig.

Kilde: Sydsjællands Tidende d. 2. marts 2022, side 8