JN Jorenku eksporterer dansk staldsundhed blandt andet gennem samarbejde med et af Afrikas største slagterier.

Dansk staldhygiejne på Afrika-eventyr
Staldren udstrøs i en af staldene under Farmer’s Choice i Kenya.

Firmaet JN Jorenku har det seneste halvandet år opbygget en markant eksport til Afrika. Afsætningen sker især til Kenya og Sydafrika og bygger blandt andet på et godt samarbejde med en af de største slagterivirksomheder i Kenya – Farmer’s Choice.

JN Jorenku ejes af Johnni Pedersen og fremstiller hygiejnemidlet Staldren. Midlet er i pulverform og er sammensat af biocidgodkendte aktivstoffer, som sikrer, at der ikke sker skade på dyr eller mennesker.

Det er i dag et af mest anvendte produkter på markedet til nedbringelse af smittetrykket i svine-, kvæg– og kyllingestalde verden over.

Stort potentiale i Afrika

Johnni Pedersen etablerede JN Jorenku for godt 20 år siden og har siden ekspanderet med Staldren-produktet ud fra det danske hjemmemarked, videre til Skandinavien og de øvrige europæiske lande. I 2006 begyndte eksporten til Vietnam og siden en række andre asiatiske lande herunder Kina.

Eksporten til Afrika er en naturlig fortsættelse af den udvikling. Kontinentet rummer et enormt potentiale. Vi er i den heldige situation, at vi fremstiller et enkelt produkt, som er nemt at bruge, og hvor brugeren kan se en umiddelbar effekt i form af mindre sygdom i staldene, mindre dyrlægeregninger og større indtjening. Har man et egnet produkt, kan jeg kun anbefale, at man kigger ud over Europa og tager fat i Afrika, siger Johnni Pedersen.

JN Jorenkus eksportchef på området, Jens Rasmussen, råder til, at man som ny spiller på kontinentet kigger sig enkeltlande ud, hvor man vil gå i gang:

Vi er tilbøjelige til at betragte Afrika som et ensartet område, men faktum er, at der er en meget stor variation. Vi har valgt at begynde i Kenya og Sydafrika, fordi de to lande efter vores vurdering rummede de bedste muligheder, siger Jens Rasmussen.

Vigtigt med god samarbejdspartner

Han råder desuden til, at man søger at etablere samarbejde med partnere i landene, frem for selv at ville bygge op fra bunden.

I Kenya har vi kunnet skabe et frugtbart samarbejde med Farmer’s Choice, som er en totalproducent med eget opdræt, egne slagterier og egen forarbejdning af kødet til pålæg, pølser med mere, som leveres direkte til detailhandelen. Farmer’s Choice slagter over 3.000 svin om ugen, hvoraf mere end halvdelen opdrættes i eget regi. Resten leveres udefra. Til at nedbringe smittetrykket og til at holde en høj hygiejnestandard har man indført Staldren i en fast procedure to gange om ugen, siger Johnni Pedersen.

Kenya er ikke mindst valgt, fordi landet har sat sig et udviklingsmål, som betyder, at det om 10 år skal være et mellemindkomstland. Større indkomst betyder større forbrug af kød, og der er derfor fokus på at udvikle husdyrbruget, så det kommer tættere på vestligt niveau.

Kilde: maskinbladet.dk, 23. maj 2012